Kopírování článků je povoleno - Копирование статей разрешено - Copying of articles is permitted - Kopieren von Artikeln ist erlaubt

Taktika - lekce č.3

29. října 2016 v 9:11 | SHX153 |  ŠK Zlín-Malenovice, z.s.
Ovládání základů taktiky je v šachové partii velmi důležité. Co mi to pomůže, když se perfektně naučím zahájení a ve střední hře přehlédnu jednoduchý taktický úder a partii nakonec prohraju? Abychom získali přehled na šachovnici a rychle se orientovali, je potřeba neustále řešit taktické úlohy, jak doporučuje celá řada zkušených trenérů.

Opět velmi důležitá pravidla, která při řešení taktických úkolů opravdu fungují. Uvádím tahy kandidáty v tomto pořadí

1. Na první na co se dívám je šach a to nejen můj, ale i soupeřův!
2. Hrozby matu
3. Braní figury nebo kamene
4. Napadnutí (nejlépe dámy, nebo jiné figury)
5. A až nakonec, pokud nic nenajdu se dívám na aktivní tahy

Při řešení taktických úkolů je důležité řešit v klidu a nikam nespěchat! Není potřeba vyřešit denně 20 diagramů, stačí třeba jen tři, ale snažit se co nejvíce přiblížit uvedenému řešení. Kolikrát si říkám, to je přece jasné, honem chci další diagram a je to nakonec špatně, protože v pozici se skrývá daleko lepší tah!

Zde je další skvělá video lekce od FIDE trénéra Petra Palečka, ve které jsou podrobně vysvětleny i taktické motivy.

https://www.youtube.com/watch?v=ZH2B_84ll2s

Důležité oddechové video od KM Petra Koutného také pojednávající o taktice. Tréninkem řešení diagramů lze dosáhnout velkého pokroku!

https://www.youtube.com/watch?v=gkNv6GqLbEc

Nezapomenutelný mistr Čentovič ve filmu Královská hra, kterého mistrně ztvárnil Rudolf Hrušínský. Jaké úrovně lze dosáhnout po důkladném rozboru 1 šachové knihy je uvedeno v tomto československém filmu z roku 1980.

https://www.youtube.com/watch?v=WtntGCwrAAM

Pamatuj, naše cesta ke zlepšení je zde! A žádná šachovnice s figurkama!

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 shx153 shx153 | 29. října 2016 v 9:51 | Reagovat

Ptal jsem se Rybky jestli zná tu partii z roku 1922? Měla ji ve své databázi.
Říká, že tah Kh7 je hoden mistra! :-)
http://nd06.jxs.cz/553/453/8d606b7d7d_103598681_o2.jpg

2 shx153 shx153 | 2. listopadu 2016 v 20:45 | Reagovat

Na chesstempo.com http://chesstempo.com/ jsem malinko zabral, řešeno již 760 diagramů! :-D Měl jsem už Elo standard i přes 2000, ale zbytečně spěchám a dělám školácké chyby! Jeden diagram dokonce vyřešen hluboko pod časový limit, jen díky tomu že hned vidím v pozici mat Vukovic. Vřele doporučuji!

3 shx153 shx153 | 4. listopadu 2016 v 14:03 | Reagovat

Opět malá ukázka...http://chesstempo.com/chess-problems/78911
Za nevyřešení 50 kliků nebo dřepů! :-D